Penghayatan Kemerdekaan yang X BETUL!!!


Sering kita lihat, banyak pihak yang menghayati kemerdekaan dgn cara yang tidak betul. Sebagai contoh pembaziran makanan yang tidak masuk akal seperti yg berlaku di pasir mas kelantan, 2.5 TAN pulut dibazirkan semata2 untuk mghasilkan jalur gemilang dan mencipta sejarah.. yang paling sedih.. ianya hanyalah untuk tatapan pada detik 12 malam. Masuk akal ke?  Tidak hanya di Kelantan, 13 sept 2012, di Kuala Langat, 28,880 keping tempe digunakan untuk menghasilkan jalur gemilang sempena memeriahkan bulan kemerdekaan.. apa semua ni?


Persoalan sekarang, wajarkah pembaziran ini? tidak ada cara lain untuk menghayati kemerdekaan dan mencipta nama? Tin,Kertas,Plastik, Botol contohnya, boleh je kumpul dan hasilkan jalur gemilang dari bahan tersebut.

Di negara lain, ramai lagi yang kebulur tak makan, rakyat negara kita? Pulut..tempe.. membazir macam tu jer..
 “Pulut tu kita akan agihkan kepada penduduk kampung sekitar sini” heyy.. luu sembangg..lahh!!!! 2.5 tan tu,, bukan 2.5 kg. Tempe?? Haa.. bg lembu makan laa tuu.. student kolej tu boleh telan ke tempe banyak tu?

Pembaziran yang tak patut..Membazir itu dibenci tuhan. Nak sangat masuk Malaysia Book of Record (MBOR)...Oooii.. orang da sampai ke bulan dah.. xperlu semua ni.. Negara luar pon fikir 100x nk buat ke x..

“SESUNGGUHNYA  MEMBAZIR ITU AMALAN SYAITAN”

Sekian...  Su///


No comments:

Post a Comment